söndag 23 september 2012

1Q84

Jag är helt såld på Haruki Murakami och 1Q84 är inget undantag. När vi diskuterade boken i bokyllet var det inte bara jag som älskade den. Murakami har en fantastisk förmåga att röra sig i gränslandet mellan fantasi och verklighet utan att det känns överdrivet eller långsökt. Känslan blir trollsk och drömlik. Han är också fenomenal på att skapa udda personligheter som trots att de är relativt spektakulära alltid känns trovärdiga och genuina.

I 1Q84 skildras ösom den unga kvinnan Aomame och den unge mannen Tengo. Deras liv tycks pågå parallellt utan att mötas, men ändå anar läsaren en koppling mellan de båda på just det sätt som jag gillar hur historierna vävs ihop i en bok.

Jag är glad att jag har ytterligare två böcker i trilogin att ta mig an.

Inga kommentarer: